söndag 20 september 2009

Grundprov utanför Enköping

Då har man fått landa resultatet från Grundprovet som hölls utanför Enköping.
Noona och jag hade ett sent startnummer innan lunch så väntan fick henne att bli lite oberäknelig, men det är sånt som de skall kunna klara. Vi åkte trots att vi viste att apporteringen absolut skulle misslyckas. Men syftet med provet för mig var att få se hur det går till och även få åsikter och idéer från andra.

Bert, som dömde gav mig flera bra tips om hur jag kan gå vidare och få till det som behövs. Han ansåg även att potentialen verkligen finns där, så jag var nöjd när vi åkte därifrån.

Så vad gjorde vi då?
Hunden bedöms efter följande punkter:
  • Jaktlust/Arbetsvilja 4
  • Sök och mönster 2
  • Fart och stil 1
  • Följsamhet och sammarbetsförmåga 4
  • Stadga 4
  • Skottreaktion 7
  • Markeringsförmåga 2
  • Apporteringslust 1
  • Apportgrepp 0
  • Allmänt uppträdande 7
Så 1:an på fart fick vi för att Noona inte orkade hålla farten uppe hela bedömningsperioden. Men Domaren var nöjd med hennes fart när hon orkade. Så här blir det kondis och styrka för både hund och ägare.
Markering fick vi en 2:a för att hon inte brydde sig om en av de fåglar som domaren kastade ut.
Apportering misslyckades helt, som väntat, så här blev det botten poäng. MEn det var väntat. Det som nu bör ske är att sätta apporteringen på 100% lydnad istället för spontanapportering.

Så på med mer fysik och fläkt. In med apporteringslydnad. Domaren ansåg att Noona vär väldigt lydig så hon skulle få springa lite vind för våg och långsamt bli intagen till sökets storlek.

Men som sagt. Första starten för oss. JAg har lärt mig en hel del och vi är överlag jättenöjda.
Och GRATTIS Annica till Gk på Grundprovet

1 kommentar:

Anonym sa...

ni var jätteduktiga och du vet väl vad som krävs för att bli godkännd !!

minst 2.A på alla moment så får du till apporteringen och tränar upp fysiken så är ni hemma

hejja hejja / annica