torsdag 30 april 2009

Lydnadskurs

Julia har bestämt att vi ska gå en allmänlydnadskurs med lilla Noona.
Lite fjolligt har jag alltid tyckt, men jag ser att Noona beteer sig helt annorlunda i koppel med Julia än med mig, så för en liten avgift kan jag få Noona att interagera bättre med Julia och alla blir nöjda och glada.

Sagt och gjort så for vi iväg till Karlskogas brukshundsklubb. Här var det som på alla brukshundsklubbar. Instruktörer som vill ha hunden på vänster sida och därifrån jobba med kontakt. Lite udda med den konstras som jag är van med. dvs att man har hunden framför sig när man tränar. men men deras kurs deras idéer. Dock så lät de Julia hållas med att ha Noona framför sig mer än de andra. Så någon form av hopp fanns det trots för ledningen :-)

Under kursen så såg jag mer och mer hur Noona och Julia fick igång sitt samspel gällande gå lugnt, kontakt och interaktion med andra hundar på kursen.

De hade matövningar för att öka kontakten. De gjorde vändövningar för att få bättre linförighet. De passerade andra hundar på nära håll och som avslutning så gick de sick sack mellan olika hundekipage för att träna stadga och passivitet.

Julia sken som en sol när hon insåg att det fungerade och Noona tyckte det var jättekul att göra någon konstruktivt med matte. Det enda negativa var när Noona fick syn på mig och bestämde sig för att träna är skit och vara hos husse är toppen. Allt ledde till att jag fick gå bort från träningsplanen och då funkade allt perfekt igen.

Det ska bli riktigt kul att se hur detta utvecklas. Noona har potential och får vi bara ner henne i varv så kommer hon att bli jättebra. Frågan är bara vad det är som håller henne på topp hela tiden. Motion är inte rätta lösningen för då kommer vi bara få motionera mer och mer och vi får en hund som är outtröttlig. Det måste finnas något annat som vi kan göra för att få ner henne i varv.
Möjligen så är mental träning den rätta vägen att gå, men lydnadskursen verkar vara perfekt för detta ekipage iaf.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt att läsa att det går bra och att ni är nöjda!
Kan berätta att med syrran Winni är det tyvärr inte ens någon idé att försöka matta ut fysiskt. Hela H-kullen verkar mer eller mindre vara dom man kommer åt genom hjärngympa.
Ett litet sök - kanon innan det ska nattas! Kanske kan vara en idé att inhandla en godisplatta då dom måste flytta träbitar för att komma åt godisen under??? Hur som haver, lycka till och ses i helgen! (Hoppas vi!)
Hälsningar Evelina, Peter, Filippa och Winni