måndag 31 augusti 2009

Första dan till slut

Äntligen kom vi ut i skogen.
Dagen började bra med ett uppflog en bit ute på mossen. Men tjäderhönan flög vackert ur skottvidden. Men nu var ångan uppe och lyckligtvis såg jag var hönan flög.

Så, lite omdirigering av rutten så fortsatte vi jakten. Jag positonerade Julia 10 meter till vänster om mig och sen tryckte vi såten.
Julia hann inte med vid nästa uppflog och avstod på föredömligt sätt. Åter igen så såg vi vart hönan tog vägen och åter igen så la vi om rutten.

Nästa uppflog var det min tur och jag klämde av högerpipan på min side-by-side som är fullt trångborrad. Olyckligt nog så fick jag en 3/4 bom men jag såg att vingen var träffad för hönan girade hårt vänster.

Så jag positionerade Julia på den intill liggande grusvägen medans jag tryckte av såten i hög fart.
Lyckligtvis så lyfte hönan och kom rätt emot Julia och hon fick in en perfekt träff och slutligen så var jakten på hönan över.

Inga kommentarer: